Olen 38-vuotias kunnallinen perhepäivähoitaja, koulutukseltani olen lastenohjaaja. Olen opiskellut myös perhepäivähoitajan (vanhan) tutkinnon, koulunkäyntiavustajaksi sekä perhetyöntekijäksi. Töitä olen tehnyt päiväkerhossa, päiväkodeissa, ryhmiksissä ja perhepäivähoitajana niin lasten kodeissa kuin omassa kodissani. Omia lapsia minulla on kolme: -93, -96 ja 01 -syntyneet pojat, miehelläni on -00 syntynyt poika ja -03 syntynyt tyttö. 


Kasvatusarvoni pohjaa vahvasti lapsilähtöisyyteen. Läheisyys, yksilöllisyys, tasapuolisuus ja  yhdessä touhuaminen., niistä päivä rakentuu.  Meillä ei ole paljon ehdottomia sääntöjä ja niistäkin keskustelemme lasten kanssa, että miksi ja miksi ei. Ei-sanaa enemmän uskon perusteluihin ja yhdessä asian puimiseen. Kukin lapsi on yksilö, jollaisena häntä tulee kunnioittaa ja kasvattaa.


 

 

 

Mitä meillä tehdään? Meillä lauletaan ja loruillaan päivittäin, luetaan kirjoja, juostaan, pelataan sekä ulkona että sisällä, piirretään, leikitään. Jos pitäis valita yksi aihealue mihin olen erikoistunut, se olisi kädentaidot. Ainakin kerran viikossa askartelemme suunnitellusti jotain, pienimpiä askarteluja teemme ex-temporena. Teemme projektitöitä, eli aina ei työ valmistu yhdellä kertaa. Meillä myös leivotaan säännöllisesti. Välillä leivotaan kotiinviemisiä, välillä vain välipalasyömistä.

 

 

 

 

 

Perjantaisin käymme kerhossa, jossa on muitakin perhepäivähoitajia lapsineen.  Siellä lapset saavat leikkiä ja laulaa isommassa ryhmässä.

 

 

 

Ainakin kerran vuodessa pidämme Lasten viikon. Tällöin jokainen hoitolapsi saa vuorollaan olla päivän ykkönen. Syömme hänen valitsemaansa ruokaa, askartelemme mitä hän on valinnut, touhut ja leikit ovat aina tämän päivänsankarin valitsemia. Päivän tähti on aina ykkönen, kun jotain tapahtuu.